Lagunarteko hizkera langai ikastolan: bi ikasturteko esku-hartzearen inplementazioa eta emaitzak
DOI:
https://doi.org/10.59866/eia.v2025i10.307Gako-hitzak:
Lehen Hezkuntza, aisialdia, lagunarteko hizkera, hizkuntza-ohiturak, esamoldeakLaburpena
Ikerketa hau Euskaltzaindiaren Mintzola egitasmoak, Ikastolen Elkarteak eta Mondragon Unibertsitateak elkarlanean gauzatu dute. 2022-23 eta 2023-24 ikasturteetan, Lehen Hezkuntzako laugarren eta bosgarren mailako ikasleekin, lagunarteko hizkeran erabili ohi diren hainbat esamolde landu dira Euskal Herriko lurralde desberdinetako hamar ikastolatan, dela ikasgela barruan, dela aisia-esparruan. Funtsean, ikertu nahi izan da, hizkera informala ikastetxeko testuinguruan lantzeak eraginik ote duen lagunarteko komunikazio informalean.
Deskargak
Erreferentziak
Agirre, L. eta Eskisabel, I. (2019). Trikua esnatu da. Euskaratik feminismora eta feminismotik euskarara. Zarautz: Susa.
Aizpuru, J. (2018). «Euskararen erabilera eta erabileran eragiten duten faktore nagusiak», Bat Soziolinguistika Aldizkaria 106 (1): 29-45.
Álvarez, L. (2019). «Euskararen erabileraren aldeko motibazioak gazteengan», Eusko Ikaskuntzen XVIII. Kongresua. Geroa Elkar-Ekin (18. kongresua). Donostia: Eusko Ikaskuntza: 340-347.
Amonarriz, K (2015). «Ahozkotasuna soziolinguistikaren behatokitik», Bat Soziolinguistika Aldizkaria 96 (3):103-127.
Anduaga, E. eta Kasares, P. (2018). «Kale-erabilera: Nafarroako datuen irakurketa», Bat Soziolinguistika Aldizkaria 106 (1): 65-78.
Artetxe, M., Bereziartua, G. eta Burreso, N. (2024). «Ahozko hizkera informalerako gaitasuna eta harreman-sare informalerako hizkuntza-erabilera: azterketa kuantitatibo bat unibertsitateko gazteen testuinguruan», Euskera Ikerketa Aldizkaria 69 (1): 49-78. DOI: https://doi.org/10.59866/eia.v1i69.274
Bereziartua, A., Guirado, O. eta Alonso, I. (2023). «Lehen Hezkuntzako haurren lagunarteko hizkera aisialdian: erdaren eragina bat-bateko adierazkortasunean», Euskera Ikerketa Aldizkaria 68 (2): 11-39.
Esnaola, I. (2000). «Euskara nerabezaroan: gazteen hizkera eta motibazioa», Hik Hasi 49: 22-27. Kontsultagai: [http://zaharra.hikhasi.eus/Artikuluak/20000601/euskara-nerabezaroan-gazteen-hizkera-eta-motibazioa].
Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseilua (2009). Euskararen erabilera areagotzeko estrategiak eskolatik abiatuta. Kontsultagai: [https://kontseilua.eus/wp-content/uploads/2015/05/Euskararen-erabilera-areagotzeko-estrategiak-LIBURUA-091106.pdf].
Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseilua (2017). VI. Inkesta Soziolinguistikoaren eta VII. Kale Erabileraren neurketa. Kontsultagai: [https://kontseilua.eus/wp-content/uploads/2015/05/INKESTASOZIONEURKETAAZK.pdf].
Eusko Jaurlaritza (Hizkuntza, Kultura eta Politika Saila) (2024). Euskararen Adierazle Sistema. Kontsultagai: [https://www.euskadi.eus/eas].
Eusko Jaurlaritza (Hizkuntza, Kultura eta Politika Saila) (2024). VII. Inkesta Soziolinguistikoa 2021. Kontsultagai: [https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/eas_ikerketak/eu_def/adjuntos/VII._Inkesta_Soziolinguistikoa_2021.pdf].
Hernández, R. eta Silva, F. (2020). «Actividades lúdicas en las clases de español como lengua extranjera», Cultura, Educación y Sociedad 11 (2): 207-220. DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.13
Ibarra, O. (2014). «Tipología y pragmática del code-switching vasco-castellano en el habla informal de jóvenes bilingües», Lapurdum: Euskal Ikerketen Aldizkaria 18: 23-40. DOI: https://doi.org/10.4000/lapurdum.2485
Iurrebaso, I. (2021). «Euskarazko hizkuntza-gaitasuna eta erabilera: zer dago indartsuen?, zer ahulen?» Hermes: Pentsamendu eta Historia Aldizkaria 69: 24-39.
Lantto, H. (2016). «Conversations about code-switching: contrasting ideologies of purity and authenticity in Basque bilinguals’ reactions to bilingual speech», Multilingua 35 (2): 137-61. DOI: https://doi.org/10.1515/multi-2015-0040
Martinez de Luna, I. eta Suberbiola, P. (Arrue proiektua) (2020). EAEko ikasleen euskararen erabilera eskola-giroan (2011-2017). Donostia: Eusko Jaurlaritza. Kontsultagai: [https://soziolinguistika.eus/wp-content/uploads/2013/03/arrue_2011-2017_eus.pdf].
Olasagarre, Y. eta Ramos, R. (2021). «DBH 2ko ikasleen hizkuntza atxekimendua eta gaitasuna: barne-gatazkak gainditzeko esku-hartzea», Motibazioa sustatzeko baliabideak bloga. Kontsultagai: [https://eibz.educacion.navarra.es/blogak/msb/2021/06/25/dbh-2ko-ikasleen-hizkuntza-atxekimendua-eta-gaitasuna-barne-gatazkak-gainditzeko-esku-hartzea/].
Olasagarre, Y., Ramos, R. eta Vilches, C. (2019). DBHko ikasleen hizkuntza atxikimendua hobetzeko ikerketa eta esku-hartzea. Iruñea: Nafarroako Gobernua (Hezkuntza Departamentua), UPNA, EIBZ eta Berriozarko Udala.
Ramos, R. eta Olasagarre, Y. (2022). «Soziolinguistika ez da bidea. Soziolinguistika lan egiteko marko teorikoa da, ez ikasleek ikasi beharreko eduki-multzoa», Motibazioa sustatzeko baliabideak bloga. Kontsultagai: [https://eibz.educacion.navarra.es/blogak/msb/2022/04/11/soziolinguistika-ez-da-bidea/].
Teixeira, C. (1995). A ludicidade na escola. Sao Paulo: Loyola.
Zarraga, A., Coyos, J.B., Hernández, J.M., Joly, L., Larrea, I., Martínez, L., Uranga, B. eta Bilbao, P. (2010). Soziolinguistika Eskuliburua. Gasteiz: Eusko Jaurlaritza (Kultura Saila). Kontsultagai: [https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/ikerketa_soziolinguistikoak/eu_def/adjuntos/SOZIOLINGUISTIKA_ESKULIBURUA-azkena.pdf].
Zalbide, M. (2011). «Hizkuntza-aldaeren lekua eta eragina eaeko eskola-munduan», in A. Sagarna, J. Lakarra eta P. Salaberri (arg.), Pirinioetako hizkuntzak: oraina eta lehena. Iker bilduma, 26. zenbakia. Bilbo: Euskaltzaindia: 339-406.
Argitaratua
Zenbakia
Atala
Lizentzia
Egile-eskubideak 2025 Idurre Alonso Amezua, Aritz Bereziartua Arruabarrena, Jon Mentxakatorre Odriozola, Xabier Lasa Agirrezabal

Lan hau Creative Commons Aitortu-EzKomertziala 4.0 Nazioarteko Lizentziapean dago argitaratuta.


