Demolinguistic projections: a tool for defining and discussing language policy in the Northern Basque Country?
DOI:
https://doi.org/10.59866/eia.v2025i70.317Keywords:
sociolinguistics, demography, prospective, language planning, Northern Basque CountryAbstract
The sociolinguistic survey conducted every five years is today the main tool used to assess the vitality of Basque language in the Northern Basque Country. With the 2021 survey being the seventh of its kind, actors and political decision-makers working in favor of the Basque language now have a solid data source on the evolution of Euskara’s situation in the territory, which can be put into perspective with the initiatives undertaken over the past 30 years in the field of linguistic policy planning. However, until now, these sociolinguistic data have not been exploited for the purpose of planning future linguistic policies for the Northern Basque Country territory. Furthermore, while multiple processes and dynamics influence the revitalization process of Euskara, there are currently few or no projection tools, especially for the long term. Demographics is one of these processes that influences the sociolinguistic situation, yet it remains little studied from this angle. The work that follows is therefore a methodological proposal for articulating sociolinguistic and demographic data with the aim of constructing 3 hypotheses for the evolution of the number and proportion of Basque speakers in the Northern Basque Country over the next 25 years. Taking into account the methodological, theoretical, and philosophical limitations of these hypotheses, the main objective of the team that developed this tool is to provide decision-makers and actors in linguistic planning with one tool among others, to serve the debate on the future directions of Euskara in the Northern Basque Country.
Downloads
References
Anin, Amande eta Boillet, Virginie (2024). «Prospektiba soziolinguistikoak: euskara 2050eko epemugan. Ipar Euskal Herriko euskaldunen estimazioa eta 2050eko epemugaren prospektiban jartzea», in Euskararen Erakunde Publikoko Aholku Batzordea. Baiona: EEP/OPLB. Kontsultagai: [https://www.mintzaira.fr/fileadmin/documents/Aktualitateak/20240610_EEP_EUS.pdf].
Agence d’Urbanisme Atlantique et Pyrénées (2023). Perspectives démographiques en Pays Basque et usage de la langue basque. (Argitaratu gabea).
Agence d’Urbanisme Atlantique et Pyrénées eta Institut d’Etudes Démographiques de l’Université de Bordeaux (2024). Projections démographiques locales à horizon 2050. Quotients de fécondité tendance ; quotient de migrations comparables à la période 2014-2019. Baiona: Euskal Hirigune Elkargoko Kontseilu Exekutiboa.
Artetxe, Miren (2024). «Ahozko hizkera informalerako gaitasuna eta harreman-sare informaletako hizkuntza-erabilera: azterketa kuantitatibo bat unibertsitateko gazteen testuinguruan», Euskera Ikerketa Aldizkaria 69 (1): 49-78. DOI: https://doi.org/10.59866/eia.v1i69.274
Cohda Ikerketa Kuantitatiboen Institutua (2014). Processus d’apprentissage de la langue basque par les adultes en formation. (Argitaratu gabea).
Crusson, Laure eta Fabre, Jérôme (2021). Des projections nationales aux projections locales. insee: Mesurer Pour Comprendre. (Argitalpen digitala). Kontsultagai: [https://www.insee.fr/fr/statistiques/5055862].
Duguine, Isabelle (2016). Projet AIPBA. Etude des facteurs motivationnels dans l’apprentissage du basque par les adultes francophones. Baiona: EEP/OPLB. DOI: https://doi.org/10.4000/books.msha.6763
Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazioa (Kultura eta Hizkuntza Politika Saila) (2010). Soziolinguistika hiztegia euskal soziolinguistikaren eremuan erabiltzeko. Gasteiz: Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia.
Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazioa (Kultura eta Hizkuntza Politika Saila) (2019). VI. Inkesta Soziolinguistikoa. Euskararen eremu osoa. Laburpen-txostena. (Argitalpen digitala). Kontsultagai: [https://www.irekia.euskadi.eus/uploads/attachments/9954/VI_INK_SOZLG-EH_eus.pdf].
Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazioa (Kultura eta Hizkuntza Politika Saila) (2024). VII. Inkesta Soziolinguistikoa 2021. Gasteiz: Eusko Jaurlaritza. (Argitalpen digitala). Kontsultagai: [https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/eas_ikerketak/eu_def/adjuntos/VII._Inkesta_Soziolinguistikoa_2021.pdf].
Euskal Konfederazioa (2023a). Euskararen geroa orain trenkatzen da. (2023ko urriak 10).
Euskal Konfederazioa (2023b). Kanboko Manifestua: Hizkuntza politika berrirako urratsak. (2023ko abenduak 16).
Euskararen Adierazle Sistema (2024). Biztanleria adinaren eta sexuaren arabera. Nafarroa eta EAE. Gasteiz: Eusko Jaurlaritza.
Euskararen Erakunde Publikoa (EEP/OPLB) (2006). Hizkuntza Politika Proiektua. Baiona: EEP/OPLB. Kontsultagai: [https://www.mintzaira.fr/fileadmin/documents/Documents_OPLB/Hizkuntza_Politika_Proiektua/2006_eep_oplb_hizkuntza_politika_proiektua.pdf].
Euskararen Erakunde Publikoa (EEP/OPLB) (2023a). Lehen eta bigarren mailako irakaskuntza datuak. (Argitaratu gabea).
Euskararen Erakunde Publikoa (EEP/OPLB) (2023b). VII. Inkesta Soziolinguistikoa. Ipar Euskal Herriko datuak. Laburpen-txostena. Baiona: EEP/OPLB. Kontsultagai: [https://www.mintzaira.fr/fileadmin/documents/Aktualitateak/Prentsaurrekoak/2023/2023_03_30/Emaitzen_laburpena-eus.pdf].
Galesko Gobernua (Gales Hizkuntza Zerbitzua) (2017). Cymraeg 2050: A million Welsh speakers. Cardiff: Welsh Government. Kontsultagai: [https://www.gov.wales/sites/default/files/publications/2018-12/cymraeg-2050-welsh-language-strategy.pdf].
Gazzola, Michele, Templin, Torsten eta Wickström, Bengt-Arne (2018). «How important is demolinguistic concentration for the survival of minority languages in a world of increasing mobility?», in F. Grin (arg.), The MIME vademecum: Mobility and Inclusion in Multilingual Europe. Switzerland: Artgraphic Cavin: 64-65.
Humbert, Philippe, Coray, Renata eta Duchêne, Alexandre (2018). Compter les langues: histoire, méthodes et politiques de recensements de population. Une revue de la littérature. Freibourg: Institut de Plurilinguisme. Kontsultagai: [https://institut-mehrsprachigkeit.ch/sites/default/files/2018.001_census_def_web_0.pdf].
Insee (2009, 2014 eta 2020). POP1b - Population par sexe et âge. Recensement partiel. Données de 2009, 2014 et 2020. (Argitalpen digitala). Kontsultagai: [https://www.insee.fr/fr/statistiques/7633062?sommaire=7633086&geo=FE-1].
Iurrebaso, Iñaki (2021). «Euskarazko hizkuntza-gaitasuna eta erabilera: zer dago indartsuen?, zer ahulen?», HERMES: Pentsamendu eta Historia Aldizkaria 69: 24-39.
Iurrebaso, Iñaki (2023). Hizkuntza gutxituen jarraipena, ordezkapena eta indarberritzea neurtzeko demolinguistikazko tresna metodologikoak garatzen. Euskal Herrirako aplikazio praktikoa. (Doktorego-tesia). (Argitalpen digitala). Kontsultagai: [https://addi.ehu.es/handle/10810/60061].
Maheu, Robert (1985). «La démolinguistique: objet et enjeux», Cahiers Québécois de Démographie 14 (1): 3-5. Kontsultagai: [https://doi.org/10.7202/600554ar]. DOI: https://doi.org/10.7202/600554ar
Moseley, Christopher eta Nicolas, Alexandre (2010). Atlas des langues en danger dans le monde. Paris: Unesco.
Thommen, Félix (2023). «Un tournant pour l’avenir de la langue basque», Mediabask, 2023ko urriak 19. Kontsultagai: [https://www.mediabask.eus/eu/info_mbsk/20231019/un-tournant-pour-l-avenir-de-la-langue-basque].
Unesco (Groupe d’Experts Spécial de l’Unesco sur les Langues en Danger) (2003). Vitalité et Disparition des Langues. Paris: Unesco. Kontsultagai: [https://ich.unesco.org/doc/src/00120-FR.pdf].
Unesco (Groupe d’Experts Spécial de l’Unesco sur les Langues en Danger) (2021). Atlas mondial des langues de l’Unesco. Document de synthèse. Paris: Unesco. Kontsultagai: [https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380132_fre].
Urla, Jacqueline eta Burdick, Christa (2018). «Counting matters: quantifying the vitality and value of Basque», International Journal of the Sociology of Language 252: 14-16. Kontsultagai: [https://doi.org/10.1515/ijsl-2018-0015]. DOI: https://doi.org/10.1515/ijsl-2018-0015
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amande Anin, Christian Malmose, Virginie Boillet

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
 
						 
							


