Pulunpa (e)ta Xin!, reception and immersion plan for foreign students. Pedagogical intervention action study
DOI:
https://doi.org/10.59866/eia.v2i68.265Keywords:
reception, non-formal education, interculturality, basque, engagementAbstract
Pulunpa (e)ta Xin! is a comprehensive reception and immersion plan for foreign students who have recently arrived in the Basque Country. The socialization process is articulated around interculturality, play, emotions and the Basque language and, together with the promotion of the use of the Basque language, proposes a series of educational activities that influences the adherence of language to the community, Basque and Basque culture through leisure. This article was drafted jointly by the person who developed the programme and directed the action research and the person who applied the programme as a reference. Thus, the theoretical framework, program and results of the action research carried out during the implementation of the project are presented in the following pages, and with them the conclusions drawn. In between, in formal education, through organized recreation, it is possible to influence the Basque learning of children (and others) of Spanish origin, that is, their engagement with Basque, with Basque culture, and with the speaking community.
Downloads
References
Aizencang, Noemi (2005). Jugar, aprender y enseñar. Relaciones que potencian los aprendizajes escolares. Argentina: Manantial.
Altuna, Olatz, Iñarra, Maialen, Basurto, Asier (2021). «Hizkuntzen erabileraren kale-neurketa», Soziolinguistika Klusterra. https://soziolinguistika.eus/wp-content/uploads/2022/05/hekn21_emaitzen_laburpen_txostena.pdf [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Antero, Amaia, Artolazabal, Amaia, Garaialde, Esther, Ibarzabal, Zigor (2023). Bazatoz? Ikastolen Hezkuntza Marko Orokorra. Andoain: Ikastolen Elkartea.
Argudín, Yolanda (2001). «Educación basada en competencias», Revista Magistralis 20: 39-61.
Barrios, Mikel, Osa, Erramun, Muñoa, Inma, Elorza, Itziar, Boan, Kristina (2008). Zenbait orientabide erregistroen trataeraz. Bilbo: Euskaltzaindia.
Barquín, Amelia (2002). «Gogoeta batzuk “kultura” eta “kulturarteko hezkuntzaren” inguruan», Hik Hasi Udako topaketak 9: 83-92.
Bertalanffy, Ludwing Von (1976). Teoría general de los sistemas: fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Nueva York: Fondo de Cultura Económica.
Besalú, Xabier (2003). «El plan para la lengua y la cohesión social (Plan LIC) del Gobierno de Cataluña», Revista interuniversitaria de formación del profesorado 56: 45-68.
Bisquerra, Rafael (2003). «Eduación emocional y competencias básicas para la vida». Revista de investigación educativa 21, 1: 7-43.
Booth, Tony, ainscow, Mel (2005). Hezkuntza inklusiboa ebaluatzeko eta hobetzeko gida, eskoletako ikaskuntza eta partaidetza garatuz. Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritzaren Argitarapen Zerbitzu Nagusia.
Consorci per la normalització lingüística (2023). «Voluntariat per la llengua». https://www.cpnl.cat/voluntariat-per-la-llengua/ [Azken kontsulta: 2023-11-07].
Cortés, Alejandra (2004). «La herencia de la teoría ecológica de Bronfenbrenner», Innovación Educativa 14: 51-65.
Elorza, Itziar, Boan, Kristina, Muñoa, Inma, Urruzmendi, Amaia, Barrios, Mikel, Osa, Erramun (2009). Ikastolen Hizkuntz Proiektua. Zamudio: Euskal Herriko Ikastolen Konfederazioa.
Erkizia, Tasio, Lakasta, Mikel, Urrusolo, Jon (2006). «Irakaskuntza euskalduntzeko proposamen zati batzuk», Bat Soziolinguistika Aldizkaria 60, 1: 55-71.
Esnaola, Aitor, Egibar, Mikel (2007). «Euskal ludikotasuna erabiliz, euskara indartu», Bat Soziolinguistika Aldizkaria 63, 3: 67-72.
Espaniako Gobernua (2023). «Aprobado el proyecto de ley de concesión de la nacionalidad española a sefardíes». https://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/Paginas/enlaces/060614-enlacesefardies.aspx [Azken kontsulta: 2023-09-17].
Eusko Jaurlaritza [Hezkuntza saila] (2018). «Atzerritar jatorriko eskolatzea EAEko eskola-sisteman. Diagnostikoa eta esku hartzeko neurriak». https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_esc_inclusiva/eu_def/adjuntos/aniztasuna/Atzerritar_jatorriko_ikasleen_eskolatzea_EAEko_eskola_sisteman.pdf [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Eusko Jaurlaritza [Hezkuntza saila] (2019). «Harrera-plana ikasle berrien eta haien familien harrera bideratzeko jardunbideak. Ikastetxeetako gida praktikoa». https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_esc_inclusiva/eu_def/adjuntos/eskola-inklusiboa/plan_acogida_e.pdf [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Eurydice [Gobierno de España] (2023). «Distribución del alumnado extranjero por Administración educativa». https://www.educacionyfp.gob.es/mc/redie-eurydice/sistemas-educativos/contexto/alumnos-extranjeros.html [Azken kontsulta: 2023-11-07].
Flores, Florencia María (2017). «La evaluación formativa desde el enfoque por competencias en educación básica», Educando para educar 32: 41-50.
Generalitat de Catalunya [Departament d’Ensayament] (2001). «Pla d’acollida del Centre Docent». https://www.gencat.cat/Pla d’acollida del centre docent (xtec.cat) [Azken kontsulta: 2023-11-07].
Guirado, Odei (2021). «Pulunpa! Emozioetatik euskaraz», Bat Soziolinguistika Aldizkaria 120, 3: 119-133.
Hernández, Jone M., Altuna Ramírez, Jaime (2020). «Gazteak eta euskararen erabilera: egin gabeko galderak», Euskera Ikerketa Aldizkaria 62, 2: 445-479. https://www.euskaltzaindia.eus/dok/euskera/83022.pdf [Azken kontsulta: 2023-09-17].
Heziberri [Hezkuntza Saila] (2020). «Marco del modelo educativo pedagógico». https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_sist_educativo/es_def/adjuntos/000009c_Pub_EJ_heziberri_2020_c.pdf [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Ikastolen Elkartea (2021). «Bihar. Euskal Hezkuntza Sistemak bere baitan jaso behar dituen oinarrien endekalogoa». https://ikastola.eus/sites/default/files/article/41781/file/BIHAR%20OSOA.pdf [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Ikastolen Elkartea (2022). Aisiari buruzko ikastolen markoa. Donostia: Euskal Herriko Ikastolak. [Argitaratu gabea].
Ikuspegi [Immigrazioaren Euskal Behatokia] (2020). «Atzerritar jatorriko biztanleak EAEn 2022». https://www.ikuspegi.eus/documentos/panoramicas/pan84eus.pdf [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Imaz, Jose (2019). Hezkuntzaren soziologia. Bilbo: UEU.
Ivaz, Lela, Costa, Albert, Duñabeitia, Jon (2016). «The emotional impact of being myself: Emotions and foreign-language processing», Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition 42, 3: 489-496.
Iztueta, Ibai (2014). Euskal kultura eta hizkuntzak: diskurtsoak eta Hego Euskal Herriko liburu-ekoizpena euskal/espainol ardatzaren argitan. [Jesus Mari Larrazabalek zuzendutako doktorego tesia]. Donostia: EHU/UPV.
Jauregi, Pello, Suberbiola, Pablo (2018). «EUSLE metodologia: gaztelanian finkatutako hizkuntza-ohituretatik euskarazkoetara lan-munduan», Bat Soziolinguistika Aldizkaria 107, 2: 97-131.
Labov, William (1972). Language In The Inner City: Studies In The Black English Vernacular. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Latorre, Antonio (2005). La investigación acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Grao.
Makazaga, Jesus Mari (2010). Elgoibarko ahozko euskara. Euskaltzaindia: Iker 25.
Martinez de Luna, Iñaki, Suberbiola, Pablo [Hezkuntza Saila] (2018). «EAEko ikasleen euskararen erabilera eskola-giroan (2011-2017)». https://soziolinguistika.eus/es/argitalpenak/eaeko-ikasleen-euskararen-erabilera-eskola-giroan-2011-2017-txosten-exekutiboa/ [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Millares, Rosa, Fillela, Gemma, Lavega, Pere (2017). «Educación física emocional a través del juego en educación primaria. Ayudando a los maestros a tomar decisiones», Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF).Retos 31: 88-93.
Molina, Mari Jose (2002). «Haur etorkin eskolatuak EAEn eta Nafarroan: hainbat datu eta zenbait ondorio», Hik Hasi Udako Topaketak 9: 8-17.
Moreno Olivos, Tiburcio (2012). «La evaluación de competencias en educación», Sinéctica. Revista Electrónica de Educación. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000200010 [Azken kontsulta: 2023-09-17].
Nafarroako Gobernua [Hezkuntza departamentua] (2021). «Pertsona Migratzaileen Harrera egiteko Nafarroako Plana 2021-2026». https://gobiernoabierto.navarra.es/sites/default/files/euskera_plan_acogida_personas_migrantes_navarra_21_26.pdf [Azken kontsulta: 2023-11-06].
Nastat [Instituto de Estadística de Navarra] (2023). «Estadística del Padrón continuo». https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736177012&menu=ultiDatos&idp=1254734710990 [Azken kontsulta: 2023-09-17].
Olasagarre, Yolanda, Ramos, Rosa (2021). «Ikasleen motibazioa handitzea, euskararekiko atxikimendua hobetzeko bidea», BatSoziolinguistika Aldizkaria 120, 3: 135-149.
Ongi Etorri Eskolara (2023). «Zertan datza familia laguna programa?». https://www.ongietorrieskolara.org/zertan-datza-familia-laguna/ [Azken kontsulta: 2023-09-17].
Osa, Erramun (2006). «Hizkuntza-ereduak aurrera begira», Batsoziolinguistika aldizkaria 60, 1: 43-54.
Osses, Sonia, Jaramillo, Sandra (2008). «Metacognición: un camino para aprender a aprender», Estudios pedagógicos 1: 187-197.
Palaudarias, Miquel, Garreta, Jordi (2008). «La acogida del alumnado de origen inmigrante: un análisis comparado desde la situación en Cataluña», Revista Española de Educación Comparada 14: 49-78.
Piko, Biotza (2020). «Eskola inklusiboa: atzerritar jatorriko ikasleak. EUSLE ekimena eskolako komunikazio-hizkuntzaren esku-hartze prozesua bizkortzeko eta hobetzeko proiektua», HERMES: Pentsamendu eta Historia Aldizkaria 65: 44-51.
Santiago, Karlos, Jimenez, Olaia, Mujika, Lukas (2018). «Metodo mistoak hezkuntza-ikerkuntzan», Tantak 30, 1: 87-111.
Sarasua, Jon (2013). Hiztunpolisa. Euskaltasunaren norabideez apunteak. Iruñea: Pamiela.
Sarasua, Jon (2017). «Martxa aldatzeaz», Hermes: Pentsamendu eta Historia Aldizkaria 57: 134-137.
Serra, Josep Maria, Vila Mendiburu, Ignasi (2005). «Lenguas, escuela e inmigración en Catalunya», in Multilingüísmo, competencia lingüística y nuevas tecnologías. Girona: Horsori Editorial: 75-90.
Totorikaguena, Karmele (2017). «En el camino de la inclusión: una mirada al entorno educativo y al plan de intervención en el aula», Revista Avances en Supervisión Educativa 28: 1-19.
Vila Mendiburu, Ignasi [Universitat de Girona] (2004). «¿Nivel sociocultural o desconocimiento de la lengua? Una explicación de alguna de las relaciones entre escuela e inmigración». https://www.researchgate.net/profile/Vila-Ignasi/publica-tion/264420848_Nivel_sociocultural_o_desconocimiento_de_la_lengua/links/53dd61460cf216e4210c1c59/Nivel-sociocultural-o-desconocimiento-de-la-lengua.pdf [Azken kontsulta: 2023-09-17].
Vygotsky, Lev (1960). Pensamiento y lenguaje: teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Fausto.
Watzlawick, Paul, Beavin Helmick, Janet, Janckson, Don (1983). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder.
Xunta de Galicia [Consellería de Educación e Ordenación universitaria] (2005). «Plan de Acollida. Orientacións para a súa elaboración». https://www.edu.xunta.gal/centros/ieschapela/system/files/Plan%20de%20Acollida.pdf [Azken kontsulta: 2023-09-17].
Zapata, Mario (2021). «Etorri berriei harrera integral baterako gako nagusiak, gutxiagotutako hizkuntzen testuinguruan»,Bat Soziolinguistika Aldizkaria 119, 2: 127-147.